Om ditt fasta boende eller fritidshus inte ska nyttjas under en period eller säsong kan du ansöka om tillfälligt uppehåll i hämtning av hushållsavfall.
Ansökan får avse en tidsperiod upp till 3 år. Observera att ändrade förhållanden genast skall anmälas till kommunen.
- Ansökan permanentboende. Ansökan ska vara inskickad minst 6 veckor före avsedd uppehållsperiod och fastigheten kommer inte att utnyttjas under en sammanhängande tid om minst 8 månader. Fastigheten ska inte vara under uthyrning, renovering, nedmontering eller ha återvinningsbart materiel som skall transporteras till återvinningscentralen.
- Ansökan fritidsbostad. Ansökan ska vara inskickad senast 31 mars det år som du vill att ansökan ska gälla. Du kan välja att söka uppehåll för ett år. Fastigheten ska inte vara under uthyrning, renovering, nedmontering eller ha återvinningsbart materiel som skall transporteras till återvinningscentralen.
Tillfälligt uppehåll är personligt, beviljade undantag kan omprövas om fastighetsinnehavaren lämnat felaktiga uppgifter. Avgift enligt gällande renhållningstaxa kan debiteras.